ساختار فرش و فرش سجاده ای

نوشته مدیر سایت 2018/02/09 0 نظرات

در کاشان برای بافت فرش و فرش سجاده ای از نخ پنبه ای استفاده می شود . همچنین از نخ ابریشم در فرش های ظریف استفاده می شود.برای پود زیر که زخیم تر از پود رو است از دو نوع نخ کاشانی که اصطلاحا شهری و اصفهانی است ، استفاده می شود.

نخ اصفهانی معمولا کلفت تر از نخ شهری است. همچنین پود 10 لای اصفهانی معادل پود 12 لای شهری است. نمره نخ شهری 5 است و پود زیر معمولا از 16 تا 24 لا دارد. نخ 24 لایی را بیشتر در فرش های جوشقانی مصرف می کنند اما بعضا در فرش های کاشانی هم استفاده می شود.

سجاده فرش و فرش های شهر کاشان با یک نگاه سریع از طریق بافت بسیار ظریف آن که تمام نقش و نقوش را ظاهر می سازد و از پشم بسیار عالی مرینوس آن که به سطح فرش یک حالت مخملی زیبا می دهد ، قابل تشخیص است.

پشم های سجاده فرش و فرش کاشان از گله های آذربایجان ، خراسان ، تهران و کرمانشاه  می باشند. بر اساس سابقه و تجربه ، در کاشان فرش و فرش سجاده ای و قالیچه های ابریشمی زیبا و ظریفی از کرک های مرغوب بافته می شود. اما امروزه شهر قم از این نظر پیشی گرفته است.

فرش هایی که در زمان جنگ جهانی اول بافته شده اند با پرزهایی در ارتفاع کوتاه تر بوده است. اما در بافت های امروزی ارتفاع پرز های از متوسط تا بزرگ است. این نوع بافت برای شستشو های شیمیایی که رنگ ها را ملایم تر می کند ، تناسب بیشتری دارد.فرش های کاشان اندازه پشم متوسط است ولی فرش های آران کاشان بسیار بلندتر است.

فرش های  کاشان مانند فرش های نصیر آباد گره های فارسی باف ان درشت تر هستند و در هر دستی متر مربع فقط 500 تا 4800 گره وجود دارد. در حالی که در فرش های قدیمی کاشان در هر دسی متر مربع 2500 تا 4800 گره داریم که حتی در بعضی از فرش های جنس ابریشم این مقدار به 8000 نیز می رسد.

در پشت فرش های کاشان و آران به غیر از فرش هایی که کلا از ابریشم بافته شده اند ، دارای یک بافت متراکم و ضخیم هستند، پود دیگری را مشاهده می کنیم که نازک تر و جنس آن نیز پنبه ای است و رنگ آن  آبی می باشد. این فرش و سجاده فرش ها قطعا پس از هر رج گره ، دارای دو رشته پود می باشند که اولین رشته پود به صورت کشیده است و دویمن رشته حالت شل و آزاد دارد.

ویژگیهای فرش و فرش سجاده کاشان بطور کلی عبارتند از:

داشتن ترنج لوزی شکل متمایل به بیضی.

داشتن زمینه لاکی با حاشیه سرمه ای.

داشتن اسلیمی های سفید رنگ در دور لچک و ترنج و حاشیه ها.

داشتن رجشمار پایین (۳۰ تا ۴۵ رج).

 

نظر خود را بنویسید