عرض فرش سجاده ای

نوشته مدیر سایت 2017/12/27 0 نظرات

یکی از سوالاتی که ممکن است در خرید انواع سجاده فرش مخصوص مساجد با ان رو برو شوید عرض فرش سجاده می باشد ؟ 
اینکه مثلا ارتفاع صف ها در مساجد چقدر است ؟ 
ایا عرض سجاده قابل تغییر است یا خیر ؟ 
در این مقاله سعی کرده ایم توضیحاتی را برای شما در مورد عرض سجاده فرش ها ارائه بدهیم . 
فرش های سجاده ای و فرش های تشریفات در اندازه های مختلف بافته می شوند. عرض رولهای فرش مسجدی را غالبا طبق عرف کنونی 1.25 متر در نظر می گیرند ولی اندازه های کمتر و بیشتر هم  سفارش داده می شوند.
مثلا اندازه عرض یک متر برای رول فرش های سجاده ای مخصوص نمازخانه مدارس ابتدایی و راهنمایی می باشد و اندازه بیش از 1.25 متر غالبا برای جاهایی است که قد مردمان آن مناطق از حد معمول هستند یعنی از  180 سانتی متر بلند قدتر می باشند.  عرض رول سجاده با عرض خود سجاده متفاوت است یعنی عرض رول سجاده را می توان طول سجاده هم نامید ( در صورتی که هر سجاده را جداگانه در نظر بگیریم ) . ولی عرض سجاده از وسط یک ستون سجاده فرش تا وسط ستون سجاده فرش  کناری را شامل می شود. غالبا عرض هر سجاده به فراخور سلیفه مشتری یا تولید کننده تنظیم می شود. ولی عرف متداول بازار از 60 سانتی متر تا 65 سانتی متر می باشد. و بیش از این اندازه برای فرش های سجاده ای شکل خوشایندی در پی نخواهد داشت. در فرش های تشریفات چون ستون وجود ندارد فقط عرض رول مهم است. گاهی برخی از مشتریان از ما تقاضا دارند که رول های فرش مسجد بصورت دو رول متصل بافته شوند و از هم جدا نگردند، در این حالت عرض رول 2.5 متر می شود. طول رول ها بر اساس کروکی مسجد پیش از بافت فرش مدّنظر قرار می گیرد و اندازه آن ها به دستگاه بافندگی داده می شود.
پس می توان گفت از نظر عرض سجاده برای شرکت تولیدی سجاده فرش تک ستاره کویر مشکلی وجود نداشته و با توجه به اندازه ی خواسته شده توسط هیات امنای مسجد با اندکی تغییرات در طراحی سجاده فرش اندازه ی فرش تغییر پیدا می کند. 

 

نظر خود را بنویسید