معایب احتمالی فرش سجاده ای

نوشته مدیر سایت 2018/02/16 0 نظرات

معایبی که ممکن است در فرش یا فرش سجاده ای وجود داشته باشند عبارتند از:

جای خالی

جای خالی زمانی در فرش یا فرش سجاده ای بوجود می آید که نخ خاب پاره شود و کارگر متوجه نشده و دستگاه به بافتن ادامه دهد. تازمانی که عیب برطرف نشود این جای خالی ادامه دارد.اگر جای خالی به دلیل نخ خاب نباشد ، به دلیل بازی نکردن میل میلک می باشد.

نخ اضافی

این عیب زمانی در فرش یا فرش سجاده ای اتفاق می افتد که تیغه ای که می خواهد تعدادی از هار نیش ها را بالا ببرد به بقیه میله ها نیز گیر کرده و آنها را نیز بالا می برد. یا همچنین موقعی که یکی از هار نیش ها در حین بالا رفتن است ، هارنیش جانبی اش را نیز با خود بالا ببرد. در این صورت مشاهده می شود که بر روی قالی کاملا زمینه آبی مقداری نخ قرمز نیز وجود دارد.

پارگی تار

وقتی نخ تار پاره شود و کارگر متوجه نشده و به بافتن ادامه دهد این مشکل پی می آید و مدتی به بافندگی ادامه دهد، این مشکل روی فرش سجاده ایجاد می شود. این عیب فرش سجاده ای در پشت آن به طور کامل واضح است.

دو پودی

هنگامی که نخ پود فرش یا فرش سجاده ای در وسط کار پاره می شود ، باید سریعا نخ اضافی را خارج کرده . در صورتی ک این کار انجام نشود دو سر پود پهلوی هم قرار می گیرند و حالت دو پودی پیش می آید.

خرابی ریشه و زیگزاگ

در اثر تنظیم نبودن چرخ ریشه یا زیگزاگ ایمن مشکل بوجود می آید. در نتیجه آن ریشه در فواصل معین با طول معین در خط مستقیم و یا زیگزاگ شک و در محل معین زده نمی شود و باعث پایین آمدن مرغوبیت فرش می شوند.

اشتباه نقشه

در صورت اشتباه بودن نقشه یا غلط سوار کردن نقشه رویاشین فرش یا سجاده فرش این مشکل پیش می آید.

پارگی

این عیب در صورتی در فرش یا سجاده فرش بوجود می آید که تیغ برش نخ خاب که در بین دو قالی حرکت می کند به قالی اصابت کرده و آن را پاره کند یا بر اثر گیر کردن قالی به قسمتی از ماشین و یا حتی در حین حمل و نقل آن از بافندگی به تکمیل قسمتی از آن پاره گردد.

اختلاف پارتی رنگ(دو رنگی)

این عیب در صورت جایگزین کردن بوبینی از یک رنگ به جای رنگ دیگر در قفسه پشت ماشین برای فرش یا سجاده فرش بوجود می آید. دو رنگی ممکن است به علت استفاده از لات های (شید های) مختلف از یک رنز بوجود آید.

برخی از این عیوب ذکر شده برای فرش و فرش سجاده ای قابل برطرف شدن هستند و برخی دیگر غیر قابل اصلاح.

نظر خود را بنویسید