قیمت فرش نمازی | بررسی عوامل موثر و چگونگی محاسبه

نوشته مدیر سایت 2021/11/15 0 نظرات

قیمت فرش نمازی کاشان چقدر است؟

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین فاکتورهای خرید برای مشتریان فرش جانمازی، قیمت آن است. از نظر اقتصادان ها انسان ها ایکان های اقتصادی هستند که تمایل دارند با صرف کمترین هزینه، بیشترین سود را کسب کنند. به عبارت دیگر، آنها می خواهند که با صرف کمترین هزینه بهترین فرش مسجدی را از آن خود کنند.

از آنجایی که قیمت فرش نمازی اهمیت زیادی برای مشتریان دارد، در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل پیرامون آن صحبت کنیم. به این ترتیب، در نظر داریم تا عواملی که روی قیمت این محصول اثرگذار هستند را برای شما به صورت کامل تشریح کنیم.

در صورتی که قصد دارید با حداقل هزینه بهترین فرش طرح سجاده بازار را خرید کنید، تا پایان این مقاله با تک ستاره همراه باشید.

 

قیمت فرش نمازی کاشان

 

چه عواملی روی قیمت فرش سجاده ای کاشان اثرگذار است؟

قیمت فرش نمازی متاثر از چندین عامل مختلف است؛ نوع بازار، عرضه و تقاضا. قیمت هایی که برای انواع فرش مسجدی در بازار بیان می شود متاثر از این سه عامل است. در ادامه وضعیت فرش نمازخانه در هر یک از دسته ها بررسی می شود.

 

الف) بازار فرش طرح سجاده جزء کدام یک از انواع بازارهای اقتصادی است؟

بازارهای مختلفی در اقتصاد وجود دارند. گاهی اوقات بازارها بسیار منجسم اند مثل بازار کشاورزی و گاهی غیر منسجم. در بازارهای منسجم خریداران و فروشندگان در زمان های خاص با یکدیگر رو به رو می شوند و دلال ها قیمت محصول را تعیین می کنند. بر عکس، در بازارهای غیرمنسجم خریداران در یک زمان در یک مکان حضور نخواهند داشت. وضعیت فروشندگان نیز به همین شکل است. در بازارهای غیر منسجم دلال ها قدرت قیمت گذاری ندارند و هر تولیدکننده خود قیمت محصول را بیان می کند. بازار فرش سجاده جزء بازارهای غیر منسجم است.

به صورت کلی 4 نوع بازار در اقتصاد وجود دارد.

بازار رقابتی: اولین بازار، بازار رقابتی است. در این نوع بازار قیمت فرش نمازی و مقدار فروش آن به هیچ وجه توسط یک خریدار یا فروشنده تعیین نمی شود، بلکه قیمت و مقدار فروش فرش جانمازی توسط تمامی خریداران و فروشندگانی که در بازار حضور دارند، تعیین می شود.

بازار انحصاری: در برخی بازارها فقط یک فروشنده وجود دارد و این فروشنده قیمت را تعیین می کند. چنین بازاری را انحصاری و فروشنده را انحصارگر می نامیم.

بازار انحصار چندجانبه: در این بازار تعداد کمی فروشنده وجود دارد که در اکثر مواقع به طور خصمانه با یکدیگر رقابت نمی کنند. مثال این نوع بازارها شرکت های هواپیمایی هستند.

بازار رقابت انحصاری: این بازار شامل تعداد زیادی فروشنده است که محصول هر یک از آنها تفاوتی اندک با محصول سایر فروشندگان دارد. از آنجا که محصولات تولید شده در این بازار کاملاً شبیه به هم نیستند، هر فروشنده می تواند قیمتی خاص را برای محصولات خود تعیین کند.

اگر بخواهیم بازار سجاده فرش مسجدی را در یکی از این دسته ها جای دهیم، باید بگوییم که جزء بازارهای رقابت کامل است. شاید در مرحله اول به نظر برسد که جزء بازارهای انحصار چند جانبه است زیرا حدوداً 10 شرکت به صورت اختصاصی به تولید فرش سجاده ای اشتغال دارند. اما با کمی تامل مشخص می شود که در رده بازارهای رقابت کامل قرار دارد. دلیل آن این است که محصولاتی که این شرکت ها عرضه می کنند با محصولات سایر شرکت ها شبیه است. درست است که به صورت اختصاصی حدود 10 شرکت به تولید فرش نمازخانه اشتغال دارند اما دستگاه های بافندگی فرش به گونه ای است که با آن می توان سجاده نیز تولید کرد. به عبارت دیگر، از یک نوع دستگاه برای تولید فرش و فرش طرح سجاده استفاده می شود.

در بازار فرش ماشینی بیش از 1000 شرکت وجود دارد. از این رو هیچ یک از خریداران و یا فروشندگان فرش تاثیری روی قیمت فرش نمازی ندارند.

 

قیمت فرش نمازی در کاشان

 

ب) چه عواملی روی تقاضای فرش نمازخانه موثر است؟

این که مشتریان هر ماه چقدر فرش طرح سجاده خریداری کنند به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه این عوامل بیان می شوند.

  1. قیمت کالا: اگر قیمت سجاده متری 1 میلیون تومان شود، شما سجاده کمتری خواهد خرید. اگر قیمت سجاده متری 50 هزار تومان باشد شما در فواصل زمانی کمتری سجاده خواهید خرید؛ زیرا با افزایش قیمت فرش نمازی، مقدار تقاضا کاهش و با کاهش قیمت، مقدار آن افزایش می یابد. ارتباط بین قیمت و مقدار تقاضا برای اکثر کالاهای اقتصادی یک ارتباط منفی است، اقتصاددانان این ارتباط منفی بین قیمت و مقدار تقاضای یک کالا را قانون تقاضا می نامند.

چنان چه بخواهیم به صورت دقیق تر توضیح دهیم که قیمت سجاده فرش به چه عواملی بستگی دارد، باید عوامل زیرا را برشماریم؛

  • شانه: هر فرش از کنار هم قرار گرفتن گره ها درست می شود. هر فرش طرح سجاده در طول و عرض دارای گره است. به تعداد گره های موجود در یک متر از عرض فرش مسجدی، شانه گفته می شود. هر چقدر که شانه بیشتر شود، قیمت فرش نمازی بیشتر خواهد شد. به این ترتیب، تقاضا برای فرش مخصوص مسجد با شانه بالاتر کمتر است.
  • تراکم: تراکم به معنای گره های طولی فرش در یک متر از طول ضرب در 3 است. با افزایش تراکم، قیمت هر متر مربع از سجاده نماز افزایش خواهد یافت. با افزایش تراکم، تقاضا برای آن کم می شود زیرا تراکم اثر مستقیمی روی قیمت فرش نمازخانه ای دارد.
  • جنس نخ: جنس نخ به صورت مستقیم روی قیمت فرش ماشینی اثرگذار است. هر چقدر که برای تولید از نخ بهتری استفاده شده باشد قیمت فرش گران تر خواهد بود. بهترین نخی که برای تولید سجاده فرش وجود دارد، نخ اکریلیک هیت ست شده است.
  • تعداد رنگ: در هر فرش نهایتاً از 10 رنگ متمایز استفاده می شود. هر چقدر که تعداد رنگ های فرش کمتر باشد قیمت فرش نمازی هم کمتر خواهد بود.
  • وزن فرش: آخرین عامل، وزن گلیم فرش مسجدی است. هر چقدر که وزن فرش ماشینی بیشتر باشد به این معنی است که برای تولید آن از مواد بیشتری استفاده شده است. پرواضح است که در این صورت قیمت فرش افزایش خواهد یافت.
  1. درآمد خریداران: دومین عاملی که روی تقاضای فرش سجاده اثرگذار است، درآمد خریداران است. به عنوان مثال، هر چقدر که نمازگزاران مسجد درآمد بالاتری داشته باشند، بیشتر به مسجد کمک می کنند و مسجد می تواند فرش بهتری را خریداری کند. درآمد کمتر به این معناست که مخارج مسجد در کل کمتر می شود. در کل مسجد مبلغ کمتری را خرج کرده و مصرف فرش سجاده ای آن کاهش خواهد یافت.
  2. قیمت سایر کالاها: در صورتی که کاهش قیمت یک کالا باعث کاهش تقاضای کالای دیگر شود آن دو کالا جانشین همدیگر هستند. به عنوان مثال، در صورتی که قیمت موکت کاهش یابد، تقاضا برای فرش سجاده کاهش خواهد یافت. در این صورت بیشتر مشتریان ترجیح می دهند که برای فرش کردن مسجد از موکت استفاده کنند. حال اگر کاهش قیمت یک کالا باعث افزایش تقاضای کالای دیگر شود در این صورت گفته می شود که آن دو محصول مکمل همدیگرند.
  3. سلیقه: در صورتی که سبک زندگی و سلیقه مردم به گونه ای باشد که ترجیح بدهند مسجد خود را به جای موکت با فرش ماشینی کنند، تقاضا برای فرش مسجدی افزایش خواهد یافت. در این صورت قیمت فرش نمازی بالاتر می شود.
  4. انتظارات: در صورتی که مشتریان انتظار داشته باشند که قیمت سجاده در ماه های آتی بیشتر می شود، تقاضای کنونی آنها افزایش خواهد یافت. این مسئله روی قیمت فرش ماشینی اثر خواهد گذاشت.
  5. تعداد خریداران: هر چقدر که تعداد خریداران سجاده فرش بیشتر شود، قیمت فرش محرابی هم بالاتر خواهد رفت.

با تغییر قیمت منحی تقاضا جابجا نمی شود بکله روی منحنی تقاضا حرکت می کنیم. بر عکس با تغییر درآمد، قیمت سایر کالاهای وابسته، سلیقه ها و انتظارات یا تعداد خریداران، مقدار تقاضا در هر قیمت تغییر می کند. این تغییر را با انتقال منحنی تقاضا نشان می دهیم.

 

ج) چه عواملی روی عرضه فرش محرابی موثر است؟

قیمت فرش نمازی از محل تقاطع عرضه و تقاضا به دست می آید. پس از آن که عوامل موثر بر تقاضای فرش مخصوص مسجد بیان شد، در این قسمت عواملی که روی عرضه آن موثر هستند را بیان می کنیم.

  • قیمت کالا: وقتی قیمت فرش نمازی بالا باشد فروش آن سودآور و عرضه آن نیز زیاد است. قیمت با عرضه ارتباط مستقیم دارد. یعنی با افزایش قیمت عرضه زیاد و با کاهش آن عرضه کم می شود. به این قانون عرضه می گویند.
  • قیمت نهاده های تولید: برای تولید فرش سجاده ای کاشان از نهاده های مختلفی نظیر رنگ، نخ چله، جوت، نیروی کار، ساختمان و ... استفاده می شود. در صورتی که قیمت نهاده ها زیاد شود سود فروش فرش سجاده کم و از این رو عرضه آن کم می شود. به این ترتیب قیمت نهاده ها با قیمت فرش ارتباط معکوس دارد.
  • فناوری: یکی از عوامل مهم عرضه فناوری تبدیل نهاده ها به سجاده فرش کاشان است. هر چقدر که دستگاه فناوری بالاتری داشته باشد و به اصطلاح تندباف تر باشد می تواند در یک ساخت متراژ بیشتری فرش ماشینی تولید کند. همین مسئله سود را افزایش و بالتبع عرضه را افزایش می دهد.
  • انتظارات: در صورتی که تولید کننده انتظار داشته باشند که قیمت فرش در آینده افزایش یابد، محصولات کمتری عرضه می کنند تا در آینده بیشتر سود کنند.
  • تعداد تولیدکنندگان: هر چقدر که تعداد شرکت های سجاده فرش بیشتر شود، عرضه سجاده فرش کاشان و مشهد بیشتر خواهد شد. 

هر تغییر در قیمت باعث جابجایی منحنی عرضه نمی شود بلکه باعث حرکت یا انتقال روی منحی عرضه خواهد شد. بر عکس، با فرض ثابت بودن قیمت وقتی سایر عوامل موثر بر عرضه نظیر قیمت نهاده ها، فناوری، انتظارات یا تعداد فروشندگان تغییر می کند، منحنی عرضه انتقال می یابد.

 

قیمت فرش نمازی مشهد

 

نحوه محاسبه قیمت فرش نمازی چگونه است؟

برخی ها گمان می کنند که قیمت این فرش ها در طول حساب می شود در حالی که محاسبه قیمت فرش نمازی به متر مربع انجام می شود. عرض این فرش ها 1.23 متر و طول آن بسته به سفارش شما متغیر است. به این ترتیب برای محاسبه قیمت آن باید مساحت فرش به متر مربع را حساب کنید.

 

لیست قیمت فرش کاشان نمازی

 

قیمت فرش نمازی قسطی

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله راجع به قیمت فرش نمازی صحبت کردیم. گفتیم که قمیت این محصول به بازار، عرضه و تقاضا بستگی دارد. در ادامه هر یک از این عوامل را به صورت کامل بررسی کردیم. در صورتی که قصد دارید برای مسجد خود فرش سجاده ای ارازن خرید کنید، با کارشناسنان ما در تماس باشید. شما می توانید به صورت قسطی خرید کرده و علاوه بر این، فرش سجاده ای دست دوم را با فرش سجاده ای نو معارضه کنید.

نظر خود را بنویسید