چالش های داخلی و خارجی صادرات فرش

نوشته مدیر سایت 2018/01/08 0 نظرات


چالش‌های خارجی و داخلی صادرات فرش

میری  نایب رییس اتحادیه فروشندگان بیان کرد که چالش‌هایی وجود دارد که  منجر به کاهش صادرات فرش دستباف شده است،که  این چالش‌ها را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم می شود  و همچنین تحریم آمریکا در سال 2010، تحریم‌های بین‌ المللی علیه ایران و بحران اقتصادی بین‌المللی از جمله موانع صادرات فرش دستباف ایرانی محسوب ‌می‌شوند.
وی افزود: قطع مشوق‌های صادراتی، تولید انبوه فرش ماشینی توسط نهادها به بهانه اشتغال زایی، عدم اختصاص اعتبارات لازم برای باز معرفی و تبلیغات فرش دستباف در بازارهای موجود، عدم اختصاص اعتبارات لازم برای مطالعه علمی و اصولی بازارهای جدید، قوانین مالیاتی و گمرکی، تلاش برای حذف معافیت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و سیاستگذاری نادرست در ورود به بازارهای جدید و از بین رفتن بازارها از جمله چالش هایی است که صنعت فرش ایران با آن دست و پنجه نرم می کند.
میری به چالش‌های منبعث از عملکرد بخش خصوصی نیز پرداخت و گفت: فقدان ارتباط مؤثر میان بخش تولید و بخش صادرات، عدم مطالبه‌ گری مداوم از حاکمیت، عدم به‌ روز رسانی روش‌های تجاری و کاهش کیفیت به دلیل تلاش برای رقابت قیمتی از جمله چالش‌ هایی است که در این بخش مشاهده ‌می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل شورای راهبردی فرش دستباف ایران، تدوین بسته‌های حمایتی و تشویقی، اصلاح ساختار مرکز ملی فرش ایران، اختصاص اعتبارات لازم برای پروژه‌های فرهنگی-تبلیغی، حفظ معافیت فرش دستباف ایران در قانون مالیات بر ارزش افزوده، توقف اجرای ماده 14 آیین‌ نامه تبصره 3 ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، مستثنی شدن فرش دستباف از ماده 121 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، حمایت از اصیل‌ بافی و مقابله با کاهش کیفیت به منظور کاهش قیمت و مطالبه‌گری مداوم از حاکمیت از جمله راهکارهایی است که ‌می‌تواند جایگاه فرش دستباف ایرانی را در بازارهای جهانی احیا کند.

وی افزود: دولت از برزیل گوشت وارد ‌می‌کند اما برای کالاهایی مانند فرش تعرفه ترجیهی با این کشور تعریف نکرده است.

سجاده فرش تک ستاره کویر نیز به دنبال راهی برای افزایش صادرات به کشور های خارجی می باشد . امید انکه بتوانیم در این مسیر قدم برداریم .

 

نظر خود را بنویسید